!خلّي الكلاب تنبح

الخط يبقى زماناً # وصاحب الخط مدفونا

Thursday, May 24, 2012

Jaga Lisan Kita





'' Lisan orang yang berakal berada di belakang hatinya. Bila dia ingin berbicara dia mengembalikan ke hati 


terlebih dulu barulah berbicara. Bagi orang yang jahil hati mereka berada di hujung lisan (lidah) sehingga apa 

saja akan diperkatakan olehnya. Mulut jangan terlampau bechok dan banyak mengomel.. Ada faham 

Bro..Sis..Pok..? Oleh itu berfikirlah sebelum kita mengeluarkan kata-kata. Sentiasalah kita berzikir dan 

berkata-kata memuji kebesaran Allah s.w.t . . .  ''

" Sesungguhnya seseorang hamba Allah yang memperkatakan satu perkataan yang mengundang redha Allah nescaya kedudukanya di sisi Allah akan di angkatkan beberapa darjat... Sebaliknya seseorang hamba Allah yang memperkatakan satu perkataan yang mengundang murka Allah nescaya pasti ia akan dicampakkan ke dalam api Neraka Jahanam." - (HR al-Bukhari)


wassalam ~


Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO

Ana Kaslan !




## MALAS NYEE NAK STUDY !







Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO

Tuesday, May 22, 2012

Final Exam is coming !



السّلامُ عليكم 


مع اقتراب موعد الامتحانات أتمنى للجميع النجاح والتوفيق لخدمة أمة محمد ولنكون أمة صالحة 

وهذه جداول الامتحانات لي . وإن شاء الله سيبدأ في هذا الأسبوع 


عدد المساهمات

1. Arabic Syntax II : 27 May 2012 @ 3pm
2. Creative Thinking and Problem Solving : 28 May 2012 @ 3pm
3. Qur'anic prophetic Text : 4 June 2012 @ 3pm
4. AL-Madkhal Ila Al-Fiqh : 5 June 2012 @ 3pm
5. Science of Al-Bayan : 6 June 2012 @ 9am

لعلكم بالتوفيق والنجاح 

“Ya Allah! Tidak ada kesenangan melainkan pada perkara yang engkau jadikan kesenangan padanya. Dan engkau menjadikan kedukacitaan dan kesukaran sebagai mudah dan senang jika Engkau kehendaki.”




Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO

Kenapa lelaki menangis ?



He's monologing . . . 

Air mata lelaki terlalu mahal untuk di mengalirkan , tetapi tetap akan mengalir jika hatinya tersentuh dengan orang yang disayangi walaupun tidak di tunjukkan di depan mata orang yang disayangi ;)


Siapakah lelaki itu ? =))


Lelaki yang selalu mengalirkan air mata adalah lelaki yang kuat imannya. Biasanya lelaki jenis ini menangis tatkala mengingatkan dosa-dosanya yang lalu. Dia jua akan menangis kerana terlalu bersyukur, merasa amat berterima kasih pada nikmat pemberian Allah.
Lelaki yang tidak malu untuk menitiskan air mata adalah lelaki jujur berhati bersih. Sekarang, amat susah mencari lelaki jenis ini. Kebanyakan lelaki yang ada di sekeliling Anda adalah lelaki bersikap egois, maka menangis sebab teringat dosa pun dia tidak akan mahu buat, apatah lagi menangis sebab merasa terlalu bersyukur.
Lelaki yang kerap menangis adalah lelaki yang lembut hatinya, penyayang, amat jujur dan setia.
Hatinya lembut sebab nur iman yang tersimpan di situ menyinarkan mahabbah, maksudnya rasa berkasih-sayang dan rasa ingi saling mengambil berat. Itu juga petanda bahawa lelaki jenis ini seorang yang optimis pemikiranya, bersangka baik dan tidak suka berkata yang buruk walaupun sekelumit cuma.
Kenapa lelaki menangis?
# Kebanyakan lelaki akan menangis apabila: Terlalu gembira apabila menyambut kelahiran cahaya mata pertama.
# Teringat dosa-dosa lalu pernah dilakukan olehnya.
# Merasai kesyukuran yang amat mendalam kepada Allah Yang Maha Esa.
# Ibu atau bapanya meninggal dunia.
# Terlalu takut tatkala teringat azab api neraka.
# Terlalu khusyuk di dorong rasa kehambaan di dalam zikir-zikirnya.
# Tersentuh hati tatkala mengenangkan ayat-ayat Al-Quran yang dibaca olehnya.

credit to : gelagatkita.com



Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO

Monday, May 21, 2012

Selamat hari MAMA ! ♥



   Assalamualaikum..

Hari iini penulis ingin berkongsi sedikit kisah yang mengayat hati penulis, apabila membacanya..


   Ada kisah mengharukan dari Tiongkok China, dimana seorang anak yang membalas jasa ibu dengan merawat penuh kasih sayang selama 21 tahun, bahkan saat sudah menikah dan punya anak sekalipun, dia tidak lupa sosok ibunya dan selalu merawatnya tanpa ada penolakan dan keberatan.


“Hawa udara di Changchun, Tiongkok, sangatlah dingin. Li Yuanyuan memanggul sang ibu yang lumpuh kedua kakinya sambil menggendong putrinya yang berusia dua tahun buru-buru ke rumah sakit karena sang ibu terkena serangan jantung lagi. Orang-orang yang berlalu lalang di jalan memandang mereka bertiga dengan mata terbelalak, semua takjub melihat seorang wanita yang kelihatannya kurus lemah justru memiliki tenaga untuk memanggul satu orang sambil menggendong satu lagi…”

Menurut laporan “City Evening Post”, di pagi buta, 13 Pebruari 2008, Li Yuanyuan telah memakaikan baju bagi anak dan sang ibu yang baru sembuh dari sakitnya. Jam 10 pagi, Yuanyuan berjongkok di depan sang ibu, meletakkan kedua kaki ibu di pinggangnya lalu memanggul sang ibu, kemudian menggendong putrinya yang berdiri di atas tempat tidur.

Kedua tangan Yuanyuan dipakai untuk menyangga sang ibu, sedangkan sang ibu membantu merangkul cucunya mengitari leher Yuanyuan. Dengan cara inilah tiga orang tersebut saling berangkulan dengan susah payah keluar dari rumah sakit. Sang ibu telah lumpuh selama 21 tahun, selama 21 tahun itu pulalah Yuanyuan terbiasa memanggul sang ibu keluar masuk rumah sakit.

Ketika Yuanyuan berusia 7 tahun terjadilah sebuah kecelakaan lalu lintas yang benar-benar telah merubah kehidupannya. Karena kecelakaan ini ibunda mengalami kelumpuhan pada kedua kaki yang diperparah dengan menghilangnya sang ayah.

Sejak saat itu, Yuanyuan menjadi tulang punggung rumah tangga. Karena tidak ada penghasilan Yuanyuan menghidupi keluarga dengan menjadi pemulung, uang hasil kerja kerasnya habis terpakai untuk mengurus sang ibu.

bakti-Li Yuanyuan-kepada-ibunyaRasa bakti Yuanyuan kepada orang tua sangat menyentuh hati para tetangga, banyak tetangga yang dengan sukarela memberi bantuan kepada sang ibu dan putrinya ini. Karena sepanjang tahun hanya mampu berebahan, otot kaki sang ibu sering kejang, sakitnya tak tertahankan.
Ada seorang tetangga yang berprofesi sebagai seorang dokter tradisional tua, setiap hari membantunya memberikan terapi akupunktur terhadap ibu Yuan-yuan, bahkan mengajarnya menggunakan teknik akupunktur sederhana. Sejak berusia 11 tahun sampai sekarang, Yuanyuan sudah dapat menggunakan teknik akupunktur untuk meringankan rasa sakit ibunya.

Tiga tahun yang lalu, Yuan-yuan menikah, setahun kemudian, Yuanyuan melahirkan seorang putri. Namun di mana pun dan kapan pun, Yuanyuan tidak pernah meninggalkan sang ibu, dia dan suaminya bersama-sama memikul tanggung jawab mengurus sang ibu.
Meskipun rumah tangganya tidak terbilang kaya, mereka sangatlah puas. Sang ibu berkata, terkenang masa 21 tahun ini meskipun penuh penderitaan, namun dia sangat puas, dia merasa diri-nya sama dengan orang tua lain yang juga telah menikmati kehangatan keluarga.

Bagi Yuanyuan, selama 21 tahun ini, dia merasa dirinya sangat bahagia, karena dia adalah seorang anak yang masih memiliki seorang ibu. Sungguh suatu rasa bakti yang sangat luar biasa dari anak kepada seorang Ibu, semoga kisah tersebut kita dapat memetik hikmah di dalamnya . . . .

SELAMAT HARI IBU !  




Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO
Powered By Blogger